onsdag 23 april 2014

"Dela lika" på Världsbokdagen

1995 beslöt FN-organet Unesco att den 23 april skulle bli böckernas egen dag, Världsbokdagen.
Och nu har jag varit med om att högtidlighålla den.

Jag blev inbjuden till en skola på Kungsholmen för att prata med två elevgrupper om skrivande i allmänhet och om min nya bok "Dela lika" i synnerhet. Lite läskigt att "leka författare" men mer roligt ändå, speciellt som ungarna var intresserade och (förvånansvärt, ursäkta) väluppfostrade ...

Frågorna haglade: hur noga planerar jag innan jag skriver? (inte så värst) Hur lätt är det att få en bok utgiven? (inte ett dugg enkelt, i rådande konkurrens) Har jag fått något manus refuserat? (absolut!) Tror jag att "Dela lika" kommer att bli film? (nä, knappast) Tjänar jag mycket pengar på böcker? (nä verkligen inte!) Blir det nån fortsättning? (man kan alltid hoppas) osv osv osv.

Härligt med en ung och engagerad publik, som dessutom lyssnade uppmärksamt när jag efterföljde uppmaningen att läsa ett avsnitt högt. Valde ett med en pinsam mamma. Självupplevt ... Funkade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar